چرا مشاوره كودك

مشاوره كودك

چرا مشاوره كودك

۳ بازديد

در اين مقاله قصد داريم درباره مشاوره كودك صحبت كنيم . در ادامه مقاله با ما همراه باشيد.خانواده بيشترين تأثير ممكن را در شكل گيري شخصيت كودك دارد. آگاهي والدين از شيوه هاي تربيتي و خصوصيات رشدي كودك در هر سن تأثير بسيار زيادي در نوع برخورد و رفتار آن‌ها با فرزندشان دارد. بي‌شك تمام والدين خواهان بهترين شيوه تربيتي براي فرزندان خود هستند و تلاش مي‌كنند تا امكانات لازم را براي رفاه فرزندان خود تأمين كنند.

اما گاهي والدين غافل از اين هستند كه توجه بيش از حد به كودك خود و مطابق ميل كودك رفتار كردن و پاسخ مثبت دادن به تمام خواسته‌هاي كودكشان در همه شرايط مي‌تواند چه عواقب و پيامدهايي داشته باشد. سؤال اين است كه آيا در همه شرايط بايد به خواسته‌هاي كودك جواب مثبت داد؟

 

همه روزه شاهد مراجعه حضوري و يا تماس هاي تلفني والدين به مراكز مشاوره هستيم كه از دغدغه هاي ذهني‌شان و يا مشكلاتي كه در برخورد با فرزندشان دارند صحبت مي‌كنند و خواستار راهكارهايي براي حل مشكل و برخورد مناسب با فرزندشان و مشاوره كودك  هستند.

 

مسائلي مانند زورگويي كودك در محيط خانواده و مدرسه، ترس كودكان، لجبازي، گريه و پافشاري بر خواسته خود، عدم تمركز كودك، بيش فعالي، خجالتي بودن، پرخاشگري كودك، اضطراب جدايي، آموزش مهارت هاي ارتباطي به كودكان، انتخاب بازي و اسباب بازي هاي مناسب هر سن، پاسخ به سؤالات جنسي كودكان و … ازجمله مواردي هستند كه اكثر والدين با آن‌ها دست و پنجه نرم مي‌كنند و دغدغه بسياري از والدين است.

 

مشاوران كودك مي‌توانند آگاهي و شناخت لازم و كافي را درزمينه مسائل تربيتي كودك، شيوه هاي تربيتي، برخورد مناسب با رفتارها و مشكلات كودكان و همچنين اطلاعات لازم را درباره نيازهاي رشدي كودكان در سنين مختلف در اختيار والدين بگذارند تا والدين بتوانند بهترين و مناسب ترين برخورد را در برابر رفتارهاي مشكل‌آفرين فرزندانشان داشته باشند.

 

مشاور كودك خوب چه ويژگي هايي دارد؟

مشاوره كودك بعد از تسلط بر حال والدين و همراه كردن آن‌ها با خودش از آن‌ها مي‌خواهد كه خود را معرفي كنند. روانشناس لازم است كه سن، جنسيت و اگر كودك نقص جسماني يا رواني دارد اين‌ها را در نظر بگيرد. ارتباط كودك و والدين را چك كند. بپرسد كه چه كساني كنار هم در يك خانه زندگي مي‌كنند. از اعتراض هاي والدين فهرستي تهيه كند. روان شناس خوب بايد متوجه باشد كه اساس بدرفتاري كودك به چه چيزي برمي‌گردد؟ آيا والدينش ناخودآگاه زمينه ي يك رفتار را مهيا مي‌كنند؟ اغلب والدين در مورد مسائلي همچون خواب، تغذيه، دفع ادرار و مدفوع، مهارت هاي كلامي و غيركلامي بچه‌ها مثل حرف زدن، راه رفتن، بازي كردن و …، خصلت هاي متأثر از هوش و ذكاوت، روال رشد جسمي، عقلي، جنسي و … سؤال هايي در مورد زمان و كيفيت اين توانمندي ها مي‌پرسند. روانشناس توصيه هاي لازم جهت بهبود محيط زندگي كودك، نحوه آموزش او، نحوه ارتباط عاطفي با او، گفت‌وگوي متناسب با سن كودك و پيام هاي آموزنده اي كه احساس آرامش و امنيت كودك را مختل نكند را به والدين ارائه مي‌كند. روان شناسي كه به امور كودك مسلط باشد، تكنيك هاي مناسبي را به والدين آموزش مي‌دهد كه به افزايش رفتار مطلوب كودك، كاهش رفتار نامطلوب كودك يا شكل‌دهي تدريجي رفتار خاص در كودك منجر مي‌شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.